UROCZYSTE OTWARCIE "EKOPRACOWNI POD CHMURKĄ"
23 października w Szkole Podstawowej im. Janusza Kusocińskiego w Łobudzicach miało miejsce długo wyczekiwane wydarzenie – uroczyste otwarcie punktu dydaktycznego zrealizowanego przy udziale środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi w ramach konkursu EKOPRACOWNIA POD CHMURKĄ – 2018. Projekt zrealizowano pod hasłem: W BOTANIKU POD DĘBEM – EKOUCZENIE TO CIEKAWE DOŚWIADCZENIE.
Zadanie z zakresu edukacji ekologicznej "EKOPRACOWNIA POD CHMURKĄ"
W maju 2018 roku przystąpiliśmy do Konkursu na dotację z dziedziny Edukacja Ekologiczna pn. „Ekopracownia pod chmurką” ogłoszonego przez WFOŚiGW w Łodzi. W wyniku rozstrzygnięcia konkursu w listopadzie 2018 roku otrzymaliśmy dofinansowanie na realizację projektu – utworzenie punktu dydaktycznego pn.: „W botaniku pod dębem – ekouczenie to ciekawe doświadczenie” w kwocie 49.374,00 zł. Całkowity koszt zadania wynosi 55.905,00 zł. Dzięki takiemu wsparciu finansowemu utworzymy punkt dydaktyczny, w skład którego wchodzić będą:
- zadaszona drewniana wiata wraz z 2 stołami i 6 ławkami do przeprowadzania z uczniami zajęć i warsztatów edukacyjnych z zakresu przyrody, biologii i ekologii,
- 2 miejsca (rabaty) przeznaczone do nasadzeń: w pierwszym ziół w drugim roślin skalniakowych,
- skrzynia na narzędzia ogrodowe,
- kompostownik,
- kosze do segregacji odpadów,
- kącik gier i zabaw ekologicznych: 5 drewnianych ławek i dwa drewniane stoliki w kształcie pnia,
- wzdłuż ogrodzenia szkoły od strony drogi wojewódzkiej 484 – nasadzenia ozdobnych krzewów,
- gra terenowa „Jaki to ptak” Labirynt natury,
- 5 karmników i 4 poidełka dla ptaków,
- zegar słoneczny,
- ul dydaktyczny,
- stacja meteorologiczna.
Wszystkie ujęte w koncepcji zagospodarowania punktu dydaktycznego elementy będą stanowiły bazę do przeprowadzania konkursów, zajęć i zabaw terenowych z cyklu „Spotkania z naturą”. Wyżej wymienione działania poprzedzone będą dokonaniem przez uczniów obserwacji, spostrzeżeń i omówień zjawisk przyrodniczych, przeprowadzeniem pomiarów meteorologicznych i wykonaniem prac ogrodowych, m. in.: sianiem, sadzeniem, pieleniem, podlewaniem, zbieraniem plonów, porządkowaniem terenu i tworzeniem kompostownika, zabezpieczeniem terenu przed zimą, dokarmianiem ptaków, etc. Dokonując wyboru krzewów, na podstawie obserwacji rosnących już na szkolnym terenie roślin i toczącego się w nich życia, kierowaliśmy się zapewnieniem kontynuacji owadom i ptakom schronienia w sezonie wiosenno-letnim i źródła pokarmu w sezonie jesienno-zimowym.
Ponadto w ramach realizacji projektu zostaną zakupione o charakterze przyrodniczo-biologiczno-ekologicznym pomoce dydaktyczne dla uczniów, m.in.: liczne pozycje książkowe, gry, puzzle, mały sprzęt laboratoryjny i optyczny.